NR 111
Nauczyciel-uczeń w przestrzeniach życia i edukacji - dobre praktyki / redakcja naukowa Anna Borzęcka, Agnieszka Twaróg-Kanus. - Toruń : Wydawnictwo Adam Marszałek, 2021
„Nauczyciel-uczeń w przestrzeniach życia i edukacji - dobre praktyki" to zbiór tekstów traktujących o różnych sytuacjach edukacyjnych, w jakich uczestniczą uczniowie w przestrzeni edukacji i poza nią. Oddziaływania nauczycieli, pedagogów jako kreatorów procesów - dobrych działań - są przedmiotem analiz autorów publikacji zajmujących się edukacją, diagnozą i terapią, by zapewnić uczniom najbardziej optymalne warunki wsparcia, rozwoju, edukacji i wychowania. W monografii wyodrębniono dwie części. Pierwsza, zatytułowana „Nauczyciel i uczeń ważnymi podmiotami w procesie edukacji", składa się z siedmiu tekstów dotyczących dwóch podmiotów i relacji między nimi - nauczyciela i ucznia. Druga część monografii - „Praktyki edukacyjno-rozwojowe w przestrzeni życia i edukacji" - składa się z sześciu tekstów nawiązujących do rozwiązań metodycznych i dobrych praktyk edukacyjnych. Książka jest kierowana do szerokiego grona czytelników: pedagogów, nauczycieli, wychowawców, rodziców lub prawnych opiekunów i studentów kierunków pedagogicznych. Źródło opisu: https://www.empik.com
Edukacja w zmieniającym się społeczeństwie / Mirosław J. Szymański. - Wydanie pierwsze. - Warszawa : Difin SA, 2021
Gwałtowna zmiana społeczna jest jedną z najbardziej charakterystycznych cech naszych czasów. Jej zakres, zasięg i dynamika nie mają odpowiedników we wcześniejszych okresach historii ludzkości. W efekcie jednocześnie pojawiają się pozytywne przemiany warunków i jakości życia ludzi oraz różnorodne zagrożenia ich egzystencji. Wzrasta poczucie zwiększania się szans życiowych, co stymuluje aspiracje, któremu towarzyszą stałe lub okresowe stany napięcia, niepewności, poczucia zwiększonego ryzyka. Edukacja musi dostosować się do wielorakich wyzwań związanych ze zmianą społeczną, a jednocześnie sama powinna być ważnym promotorem zmiany. Prezentowana książka dostarcza wiedzę na temat wyzwań edukacyjnych w zmieniającym się społeczeństwie oraz konieczności szybkiego przygotowania szkół i innych instytucji oświatowych do realizacji zadań związanych z kształcenie i wychowaniem dla przyszłości. Źródło opisu: https://www.ksiegarnia.pwn.pl
Zaangażowanie w naukę i klimat w szkole / Sylwia Gwiazdowska-Stańczak. - Wydanie pierwsze. - Warszawa : Difin, 2021
Książka prezentuje dwa nowe pojęcia: zaangażowanie w naukę i klimat w szkole, czym jest i co się na nie składa. Jakie czynniki wpływają na to, że uczniowie angażują się w naukę? Co składa się na klimat w szkole i dlaczego jest on kluczowy dla angażowania się uczniów w naukę? Na te pytania chciałby znać odpowiedź każdy nauczyciel i rodzic oraz pracownik zajmujący się podnoszeniem kompetencji uczniów, tj. psycholodzy i pedagodzy. Zaletą książki są zaprezentowane autorskie badania nad tą tematyką i wyniki porównawcze różnych szkół. Publikacja skierowana jest do szerokiej grupy odbiorców związanych z pracą w edukacji oraz rodziców dzieci w wieku szkolnym (nauczyciele, pracownicy oświatowi, psycholodzy, pedagodzy, tudenci psychologii i pedagogiki, rodzice). Żródło opisu:https://www.ksiegarnia.difin.pl
Jak nie stracić kontaktu z dzieckiem i dogadać się w każdej sprawie / Ulrike Döpfner ; przekład Paulina Wojnakowska. - Wydanie I. - Łódź : Feeria Wydawnictwo- JK Wydawnictwo, 2021
Czy twoje dziecko odpowiada ci na pytania półsłówkami? Gdy pytasz, jak minął mu dzień w przedszkolu czy szkole, słyszysz zdawkowe „dobrze", chociaż widzisz, że coś jest nie tak? Czy próby ciągnięcia za język kończą się awanturą i łzami? Jeśli tak, witaj w klubie rodzica!
Codzienne rozmowy z dziećmi to często prawdziwe wyzwanie. Zwykła wymiana zdań może doprowadzić do ogromnej frustracji zarówno u dziecka, jak i u rodzica. Ale sztuki komunikacji z dziećmi - jak wielu innych umiejętności - można się po prostu nauczyć!.
Możemy się przekonać, że jak pisze autorka, „dobre rozmowy mają w sobie magię" i mogą się stać wspaniałym, niezapomnianym doświadczeniem. Źródło opisu: https://www.lubimyczytac.pl
Lęki u dzieci : jak najmłodsi mogą zmienić niepokój w odporność psychiczną / Jodi Richardson, Michael Grose ; przekład: Laura Bigaj. - Wydanie I. - Kraków : Wydawnictwo eSPe, 2022
Każde dziecko czegoś się boi - najpierw oddzielenia od rodziców, później ciemności, nowych miejsc i nieznanych osób. Część tych obaw stanowi normalny etap rozwojowy, są jednak i takie, które wynikają z przeżywanych trudności rodzinnych, traum czy niepowodzeń szkolnych. Dr J. Richardson i M. Grose, doświadczeni terapeuci, proponują rodzicom i pedagogom przystępny przewodnik po świecie dziecięcych lęków. Wskazują w nim, które lęki należą do normy rozwojowej, a które mogą stanowić poważne zaburzenia, powodowane na przykład izolacją lub nadmiernym kontaktem z nowymi technologiami. Podpowiadają zarówno, jak wesprzeć dziecko w wypadku zwykłych dziecięcych strachów, jak i zareagować na fobie lub inne niepokojące objawy lęku, w tym dolegliwości somatyczne. Pomagają zrozumieć mechanizm powstawania zaburzeń lękowych u najmłodszych i dają konkretne wskazówki, jak można zmienić rodzinną codzienność, by zapewnić dzieciom wolne od niepokoju dzieciństwo i umożliwić im spokojne wejście w dorosłe życie. Źródło opisu: https://www.empik.com.pl
Jak być szczęśliwym dorosłym : bez szczęśliwego dzieciństwa / Monika Wasilewska, Monika Szubrycht. -Wznowienie. - Kraków : MANDO, © 2022
- Bywasz często smutny, choć nie masz ku temu powodów?
- Boisz się, że nigdy nie uporasz się z traumami okresu dojrzewania?
- Masz żal do rodziców o to, jak wygląda twoja dorosłość?
Źródło opisu: https://www.lubimyczytac.pl
Oprac. Ewa Kopka


